سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع موکت ها

 

اشکال کفپوش‌های متعدد و امروزی، امروزه در چیدمان داخلی به فعالیت برده میگردند؛ ولی در بعضا فضاها، استعمال از موکت در حق تقدم قراردارد.قالیشویی در مشهد درین نوشته‌علمی با گونه های موکت ها مبتنی بر نوع الیاف آن ها آشنا می‌شویم و خصوصیت‌های آنها‌را نظارت میکنیم. گونه های موکت ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار ارائه گردیده است و شما با هر ذوق وسلیقه‌ای میتوانید آن ها را با چینش خانه خویش هماهنگ نمائید.

 

برای نظافت کردن و شستشوی موکت آغاز آن را به راحتی جاروبرقی بکشید؛ آن گاه در‌حالتی که لکه‌ای روی آن وجود داشت، به یاری یک اسفنج و محلول آب و شامپو فرش آن را پاک نمائید. اعتنا فرمایید شامپو یا این که محلول منزه‌کننده‌ای که تعیین می کنید با الیاف موکت شما سازگار باشد و به آن آسیبی نرساند. معمولا شوینده‌هایی که در فرمولاسیون آن کمترین واحد سنجش از مواد شیمیایی به شغل رفته برای این خواسته مطلوب‌خیس میباشد.

 

اشکال موکت ها مطابق نوع الیاف، طریق بافت، روند رنگرزی و… تقسیم‌بندی میشوند. به دنبال نوشته ی علمی تیم‌بندی مرسوم موکت ‌ها مبتنی بر نوع الیاف را با هم مرور میکنیم.

 

موکت پشم

یک کدام از دیرین‌ترین الیاف به‌کاررفته در ساخت‌و‌ساز کفپوش‌ها، پشم میباشد. پشم بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر و قابل انعطاف میباشد؛ به این ترتیب کثیفی و آلودگی را به خویش جذب نمی‌نماید. بافت سطح موکت پشمی، دوام متعددی داراست و ظواهر خویش را به نیکی مراقبت می‌نماید. این خصوصیت به جهت خواص الیاف پشم میباشد که بعداز پا میل کردن و خوابیده شدن امکان رجوع و برگشت به موقعیت اول را دارااست.

 

موکت ‌های پشمی برای استعمال در فضاهای مرطوب همانند پادری گرمابه مطلوب نیستند؛ چون رطوبت جانور در موکت ‌های پشمی دیر کم آب میگردد و ممکن میباشد موکت را در معرض ساخت و ساز قارچ و کپک قرار دهد.

 

یکی‌از نقاط ضعف موکت‌ های پشمی احتمال جراحت دیدن آن به وسیله حشرات و جانوران موذی میباشد که اما با راهکارهایی می‌اقتدار آن را در دست گرفتن کرد.فعلا بیشتر موکت‌ های پشمی با مخلوط 80 درصد پشم و 20 درصد نایلون ساخت و ساز می شوند. بها این نوع موکت نیز به جهت هزینه بالای الیاف پشم نسبت به موکت‌ های دیگر گران میباشد.

 

موکت نایلونی

نایلون یا این که به عبارتی پلی آمید، الیافی تصنعی و مصنوعی میباشد که در صنعت نساجی و ساخت اشکال موکت به شغل می‌رود. موکت پلی آمید، دوام فوق‌العاده‌ای دارااست و به ویژه برای جای ‌های پرتردد نظیر هتل‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان‌ها و اداره ها مالامال رفت‌وآمد، گزینش بسیار قابل قبولی به شمار می آید. الیاف موکت نایلونی به‌سیرتکامل‌ای میباشد که مبتلا سایش و به اصطلاح کوبیده نمیشود. ثبات رنگ بر تاثیر تابش نور و روشنایی آفتاب و مقاومت بالا در قبال توسعه و گسترش حریق‌سوزی از خصوصیت‌های اصلی موکت ‌های نایلونی به حساب میآید.