سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شانه و تراکم فرش را چگونه تشخیص دهیم؟

 

برای خرید فرش مطلوب، شناخت با اصطلاحاتی مانند کتف و تراکم فرش از عنایت متعددی شامل است. در‌این نوشته‌علمی یار و همدم ما باشید تا با این مفاهیم آشنا گردید. قالیشویی در مشهد چنانچه عشق به فرش دارید و می خواهید بدانید که چطور می‌اقتدار کتف و تراکم فرش را تشخیص اعطا کرد؛ با ما تا انتهای این نوشته‌ی‌علمی هم پا باشید.

 

کتف و تراکم فرش چیست؟

کتف در واقع بخشی از دستگاه فرش‌بافی میباشد که به عبارتی شغل کتف را در فرش دستبافت جاری ساختن می دهد. وظیفه اساسی کتف، زدن نخ پود و چسباندن آن به نخ‌های پود فرش ماشینی میباشد. تراکم نیز به تعداد گره‌هایی گفته می گردد که در هرمورد متر مربع از فرش وجود داراست. هر چقدر که تراکم در یک فرش ماشینی بیشتر باشد؛ فرش دارنده معیار استحکام و دوام بیشتر و همینطور ارتفاع قدمت بالاتری خواهد بود. در واقع تراکم بالا به طور هم‌زمان سبب ساز ارتقاء سطح دوام و زیبایی فرش گردیده و کتف فرش نیز گزینش‌کننده نازکی و واحد سنجش ضخامت یا این که ظرافت فرش میباشد.

 

یک خصوصیت بسیار با مداقه که در طول خرید فرش بایستی به آن اعتنا کنیم؛ کتف فرش میباشد. البته یادمان باشد که دقت به تراکم فرش هم به اندازه خویش حائز اهمیت میباشد. همانگونه که گفتیم تراکم موازی میباشد با تعداد گره‌هایی که در هرمورد مترمربع از فرش وجود داراست. در واقعیت تراکم با کتف ارتباط مستقیمی دارااست؛ یعنی اینکه تعداد کتف بیش‌خیس سبب تراکم بیشتر شود. تراکم بالای فرش به نوبه خویش موجب می شود که فرش فشردگی بیشتری داشته باشد و نهایتا استحکام بیشتری پیدا نماید. تراکم در فرش‌های 700 کتف و همچنین فرش‌هایی دارنده کتف فراتر، معمولا چیزی حدود 2100 تا 3000 میباشد.

 

قطعه کتف در دستگاه بافندگی فرش یک برگه مستطیل صورت، با پهنا تقریبی حدود 20 سانتی‌متر و طولی موازی با پهنا فرش می باشد. این برگه از تعداد متعددی شیار ریز ساخته شده که تارهای فرش از آن‌ها عبور می‌نمایند. هر چه تعداد نخ‌های فرش ماشینی بیشتر باشد؛ تعداد این شیارهای ریز نیز بیشتر میشود. از آنجایی که هر چه تعداد نخ‌های فرش بیشتر باشد؛ تراکم عرضی فرش نیز بیشتر میشود و تعداد این نخ‌ها متناسب با تعداد شیارهای کتف فرش میباشد؛ در اصطلاح، کتف فرش را تراکم عرضی فرش نیز می‌نامند.

 

کتف و تراکم فرش چیست؟

 

چه‌طور کتف فرش ماشینی را تشخیص دهیم؟

همان گونه که اشاره شد؛ کتف فرش به عبارتی تراکم عرضی فرش میباشد. براین اساس در صورتیکه فرش 1000 کتف باشد؛ بایستی در یک متر از پهنا آن 1000 گره بافته خواهد شد. شیوه تشخیص تراکم فرش این میباشد که آغاز یک سانتی‌متر از پهنا فرش را نشانه گذاری کنیم (پهنا فرش به عبارتی ضلعی میباشد که دارنده ریشه میباشد). در صورتی‌که درین یک سانتی‌متر 10 گره بافته گردیده باشد؛ یعنی فرش 1000 کتف میباشد.

 

برای فرش 700 کتف در هرمورد سانتی‌متر 7 گره و برای فرش 1200 کتف در هر مورد سانتی‌متر 12 گره بایستی بافته خواهد شد.

 

شایسته ترین کتف و تراکم برای فرش‌های ماشینی چقدر میباشد؟

اکثر ما هنگامی برای خرید فرش ماشینی مبادرت میکنیم این پرسش برای‌مان پیش می آید که فرش یکسری کتف برای خرید خوب میباشد و شایسته ترین کتف فرش چقدر میباشد؟ برای توضیح این زمینه بایستی نقش کتف و تراکم را در فرش بدانید.